De tijd tikt weg... toetsstress!

Sommige toetsen moeten binnen een bepaalde tijd klaar zijn. Dat kan stress geven, zeker bij faalangstige kinderen: ze zijn bang dat ze niet alle opgaven kunnen maken binnen de beschikbare tijd. Teveel stress maakt dat je niet goed meer kunt denken en vastloopt in de toets. En dan komt uit waar je zo bang voor was: je hebt te weinig tijd en krijgt de toets niet af. Zonde! Je kunt kinderen helpen door ze te leren omgaan met de factor tijd bij een toets. Dat kun je met de hele groep doen en kost je weinig extra tijd. Dat scheelt jou weer stress in je planning! :)

 

Voorafgaand aan de toets

Je kijkt de toets door met de leerlingen zodat ze weten wat er gaat komen. Je vertelt hoeveel vragen er zijn en hoeveel tijd er is. Je vertelt dat jullie de toets in stukjes gaan maken zodat je beter kunt zien hoeveel tijd er is en hoeveel tijd je nodig hebt. Bij een toets van een uur en 50 opgaven zeg je bijvoorbeeld: over 12 minuten pauzeren we de toets. Dan zul je ongeveer 10 opgaven gemaakt hebben.  

 

Tijdens de toets

Zet de timetimer op 12 minuten. De kinderen maken de toets.

Als de timer gaat leggen de kinderen hun pen neer en doen het toetsboekje dicht (of ze zetten de digitale toets op pauze). Tijd om te ontstressen! Even klassikaal uitrekken/ diep in- en uitademen / jezelf opdrukken op de stoel / stampen en klappen / .....

Daarna zeg je: er is nu 1/5e deel van de tijd voorbij. Als je op schema ligt heb je nu ongeveer 10 toetsopgaven gemaakt. Wie is er al verder? Oké, je weet dus dat je tijd genoeg hebt. Wie is nog niet zo ver? Dat is niet erg. Maak in het komende tijdblokje alleen de opgaven die je makkelijk vindt. De moeilijke opgaven mag je overslaan, die maak je straks als laatste als je tijd over hebt.

Zet de timetimer: we gaan nu weer 12 minuten aan het werk met de toets. Als de timer gaat herhaal je deze stappen: even ontstressen, en dan kijken naar de toets: lig je op schema of hebben we iets op te lossen.

 

Gedurende het jaar

Het helpt als kinderen vaker een werktijd in blokjes opdelen, dus ook tijdens een gewone les. 'Als de timer gaat ben je ongeveer bij opdracht 4.' Zo leren ze omgaan met tijd.

Daarnaast helpt het als kinderen weten wat stress met hun hersenen doet en wat het effect is op hun gedrag en denken. Ze moeten leren hoe ze hun emoties kunnen voelen en duiden. Dat werkt bij elk mens en dus elk kind anders: 'Ik heb buikpijn/ hoofdpijn / een dichte keel/ snelle ademhaling / ik krijg het heet/ kan niet meer denken ...., dus ik heb stress!' Door gedurende het jaar oefeningen te doen waarmee kinderen hun emoties kunnen reguleren worden kinderen de baas over hun gevoel. Ze raken er minder door overspoeld. En als er toch ineens stress ontstaat dan weten ze hoe ze zichzelf kunnen kalmeren. Het gratis lesprogramma Je brein de baas van het NCJ, de oefeningen uit de chillbox  van Mantelzorg en de video van Augeo over stress bij kinderen kunnen je helpen dit aan de kinderen uit te leggen. 

 

Heb je nog vragen? Ik denk graag met je mee! Neem contact met me op via helen@degenhart.nl of via mijn website www.helendegenhart.nl .

 

 

 

Helen Degenhart

Driebanlaan 6

1705 AA Heerhugowaard

helen@degenhart.nl

06 53 85 79 79